BDO munkaügyi portál

Papír helyett szoftver a munkaügyben

2016. november 11. 12:12
Szerző(k): Mészáros Etelka
shutterstock_3319542

A BDO Magyarország az elmúlt évekhez hasonlóan idén is megrendezte a Munkaidő Expót, ahol az előadások mellett a munkaügyi rendszerek fejlesztésével foglalkozó kiállítók is helyt kaptak. A kiállítók csaknem az egész munkaügyi folyamatra informatikai megoldásokkal szolgálnak és bemutatták, hogy az elavult papír alapú munkát, hogyan lehet okos eszközökkel, szoftverekkel, programokkal felváltani.

A papír alapú munkáról bármilyen informatikai rendszerre való áttérés kultúraváltást, több esetben szervezeti változást, bizonytalanságot és jelentős többletmunkát jelent egy cégnél.

Nehéz az embereket menedzselni, mivel párhuzamos munkavégzésre készteti a dolgozókat. A papírmunka mellett elfogadni és tesztelni kell az új rendszert, mondta Borek András a Codebase projektigazgatója. Ahhoz, hogy ez megvalósuljon nyitottnak és elköltekezettnek kell lennie a cégvezetésnek, azonban, ha a rendszer bevezetésre kerül, megkönnyíti a munkát.

A beléptető és biztonsági rendszerek modern változatai már a munkaügyi folyamatok első lépcsőjénél, a munkaterületre történő belépésnél hasznos segítséget nyújtanak. Korábban, a gyár területére történő belépést bélyegző kártyával oldották meg, ami a reggeli munkába érkezést, majd a délutáni távozást mutatta. Ez már a múlt. A Jantar Hungary ügyvezetőjétől Aszódy Józseftől megtudtuk, hogy a beléptető és munkaidő nyilvántartó szoftverükkel nyomon követhetik a dolgozók akár napközbeni mozgását is, például ha a munkaidő alatt másik telephelyre kell menniük, vagy hétvégén túlóráznia kell a dolgozónak, valamint megakadályozhatók a munkaidővel történő visszaélések.

A Codebase böngésző alapú Attendance Tracking munkaidő gazdálkodási rendszert mutatott be az Expón, ami átláthatóvá és ellenőrizhetővé teszi a nyilvántartást és követi a Munka Törvénykönyvének jogszabályi változásait is.

A Procontrol Elektronikai Kft. bemutatott terméke szintén beléptető terminálokkal, kártyaleolvasókkal, ujjlenyomat olvasókkal ismertetett meg bennünket, ami megkönnyíti a dolgozók követését. Gudmon Orsolya a beléptető rendszerek mellett kiemelte a Procontrol munkaidő-nyilvántartó modulját, amiből jelenléti íveket, kimutatásokat, műszakbeosztásokat lehet készíteni az elavult és fáradtságos papír munka helyett. A modul széles skálán használható, meghatározott munkarendeket hozhat létre, melyek csoportokhoz illetve személyekhez köthetők. Alkalmas továbbá a szabadságnapok dolgozónkénti nyilvántartására, beleértve a beteg szabadsággal illetve fizetett szabadsággal töltött napok számának a kimutatását is.

Kovács Krisztina, a Kulcs-Soft bér- ügyfélszolgálati szakértője a beléptető- azonosító rendszereknél érdekességként említette külföldi tapasztalatait, hogy vannak már olyan azonosító rendszerek, amit például halfeldolgozó üzemi dolgozóknál használhatnak, akiknek nem azonosítható az ujjlenyomatuk, náluk a tenyérben futó véráram az azonosítás alapja. A Kulcs-Soft harminc éves szoftverfejlesztési tapasztalatából tudják, hogy a cégek akarnak változtatni, fel akarják váltani a nehézkes papír alapú rendszereket a könnyen kezelhető informatikai megoldásokra. Az általuk ajánlott szoftver vállalatirányítási és beléptető rendszerekhez is kapcsolható, így villámgyors adatátadásra van lehetőség.

A Perbit HR Magyarország Kft. ügyvezetője Fejér Tamás, a webes HR rendszerük mellett kiemelte a munkaidő gazdálkodással foglalkozó szoftverüket, ami olyan szervezeteknél is megvalósítható, ahol korábban még csak papír alapú beléptető rendszerrel dolgoztak. A szoftverrendszer számos munkaidő gazdálkodási funkciót támogat és többféle beléptető eszközzel való online együttműködés mellett, lehetőséget teremt a munkaidő adatok HR rendszerbe való beintegrálására is.

Nikli Zsolt, a Tisoware szakértője több professzionális szoftver bemutatásával érkezett a kiállításra. A munkaidő kezelő modul a hagyományos kartonok helyébe lép, grafikus képernyő nézetekkel biztosítja az áttekintést és irányítást. Informatikai rendszereik lehetővé teszik a munkakörök kezelését, beosztások tervezését, pihenőidő kimutatását. Ezen felül a termelési folyamatok figyelésével maximalizálhatják a termelékenységet, kimutathatják az előirányzott és ténylegesen elért értékek közötti különbségeket. A régebben használt személyi kartonok és szabadságos tömb kiváltására alkalmasak a szoftvereik, követhető velük a munkaidő, pihenő idő, e-learning, munkaidő gazdálkodás és teljesítményértékelés, cafetéria.

Iparvállalatoknak fejlesztett, teljesen új dolgozói felülettel állt elő a Login Autonom Kft. Az addigi jelentős idő és papír igényű munkafolyamatokat szoftverek segítségével mobil eszközökre váltották. Fehér András elmondása szerint, a dolgozók már kevésbé szeretnek írogatni, okos telefont pedig már csaknem mindenki használ. Ebből az elgondolásból és a munkaerőhiány kezelésére fejlesztették ki az okos eszközökön is használható informatikai rendszereiket, melyek széleskörű integrációra is alkalmasak. A munkavállaló több információt önkiszolgáló módon, okos telefonon vagy tableten lekérhet. Online eszközön keresztül, web alapú platformon tud munkaruhát vagy védőeszközt igényelni, bérjegyzéket nyomtatni, szabadságot engedélyeztetni. Ugyan így, az eszközön keresztül képet kaphat a beosztásáról és túlórát is igényelhet a főnökétől. Fehér András véleménye szerint a vállalati szoftvereknek is követniük kell a trendeket, ezért fejlesztették ki a dolgozóknak is előnyös, könnyen hozzáférhető rendszert.

Az L-Soft Zrt. többek között a PIRAMIS munkaidő-kezelő programját mutatta be Tomkó Gyöngyvér Sára marketing és kommunikációfelelős munkatárs segítségével. A program jelenlét alapú munkaidő rögzítést, beosztás és szabadságtervezést, valamint tény munkaidő-rögzítést tesz lehetővé.

A kiállítók széles skálán bemutatott informatikai rendszerei kétséget kizáróan bizonyítják, hogy ideje felváltani a hagyományos és fárasztó papírmunkát munkaügyi programokra, szoftverekre.